Peter van der Leeuw

dirigent

015_PvdL_008_20x30 Peter van der Leeuw zw A keuze (2)Peter van der Leeuw is vaste dirigent van zes koren en een barokorkest: Naast het Haags Matrozenkoor zijn dat Ad Novum (Voorburg), Chavanon (Den Haag), Delft Blue, Nieuw Kamerkoor Delft, Vox Antiqua (Den Haag) en Durante barokorkest (Den Haag).

Peter valt daarnaast regelmatig in als gastdirigent bij andere koren en orkesten waaronder Amsterdam Bach Consort, LSKO Collegium Musicum, het Residentie Bachkoor en het ’s-Gravendaags Symfonie Orkest.

Peter dirigeert regelmatig in het buitenland. Vaak is dat op bijzondere plekken, zoals de Sint Pieter in Rome, De Dom in Aken, De Frauenkirche in Dresden en in J.S. Bach’s Thomaskirche in Leipzig.

Peter is tevens zanger en zong de baritonsolo’s in diverse oratoria zoals Bach, Weihnachtsoratorium; Brahms, Ein Deutsches Requiem en Fauré, Requiem. Bij Opera Holland zong hij de hoofdrol van Romeo in de moderne opera Romeo en Zeliha en in Frankrijk zong hij  Papageno in Die Zauberflöte.

Peter zingt als koorzanger regelmatig als remplaçant in het Groot Omroepkoor en daarnaast zong hij een aantal jaren in Bachkoor Holland.

Hij zong o.l.v. van dirigenten als Jaap van Zweden, Yannick Nezet-Seguin en Edo de Waart en initieerde namens het European Network of Opera Academies een reeks internationale workshops operadirigeren voor jonge dirigenten o.l.v. Carlo Rizzi. Deze workshops voor toptalent vonden plaats in De Nationale Opera in Amsterdam, de Gulbenkian Foundation in Lissabon en in De Koningin Elisabeth Kapel te Waterloo. Hij gaf auditietraining aan jonge zangers en gaf stemvormingcursussen aan diverse koren waaronder het European Choir in Istanbul.

Peter is afgestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium met als hoofdvak klassieke zang. Tijdens zijn zangstudie volgde hij tevens directie-, ensemble-leiding/ en slagtechnieklessen en woonde na zijn afstuderen vele masterclasses koordirectie bij. Hij is tevens jurist (master burgerlijk recht aan de Universiteit Leiden) en was werkzaam als impresario voor zangers en dirigenten en als coordinator talentontwikkeling bij De Nationale Opera. Als freelancer heeft hij onder andere gewerkt als editor fondsaanvragen voor het New European Ensemble, voor casting en internationale contacten bij Holland Opera en als artistiek leider/talentscout voor het Nederlands Wagner Genootschap.