Leander Schoormans

Solfège docent en opleiding O klas en C klas

Leander Schoormans benwLeander Schoormans zong in het Sacramentskoor als jongenssopraan en mocht onder andere zingen bij het Hodie van Vaughan Williams, diverse Matthäuspassies, en de 3e Symfonie van Mahler o.l.v. Mariss Jansons met het Concertgebouworkest. Tevens zong hij in verschillende projectkoren.
In 2021 behaalde hij de bachelor Docent Muziek aan de Academie voor Muziekeducatie in Tilburg en haalde hierbij ook het vak orgel bij Ruud Huijbregts. Tijdens de studie heeft hij zich gefocust op het dirigeerschap door een minor en de Kurt Thomas Cursus. In 2023 heeft hij de master Muziekeducatie volgens het Kodály concept aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag afgerond waarbij de thesis ging over het aanleren van het notenschrift op basisscholen in Nederland.
Als docent is hij verder onder andere werkzaam bij de Kathedrale Koorschool Utrecht en de Kooracademie Breda. Hij gebruikt zowel de methodiek van Kodály en Ward waarin stemvorming, gehoortraining en musiceren hand in hand gaan. Tevens is hij verbonden als organist in verschillende plaatsen in Nederland.
Naast zijn docent- en musiceerschap houdt hij zich tevens bezig met het promoten, heruitvoeren van en onderzoeken naar de muziekgeschiedenis van de Republiek (1650-1800).

Leander is voor de jongens een levendige,  insprirende en kundige leraar, die we maar al te graag zien bij het Matrozenkoor.